Jumaat, 5 September 2014

C APAKAH ITU?!!!

Assalamualaikum w.b.t... Salam sejahtera.... 

Sebelum EY mencoret lebih panjang, EY nak tanya kawan-kawan, selalu tak korang rasa letih? Dah tu, gusi pula mudah berdarah setiap kali memberus gigi atau bila-bila masa sahaja? Kalau korang selalu alami apa yang EY sebut di atas tadi, hati-hati, mungkin korang kekurangan Vitamin C.

Vitamin C terlibat dalam banyak proses biokimia di peringkat sel. Setiap detik, badan kita perlu ada 5000mg vitamin C di dalam selnya. Kita sentiasa kekurangan vitamin C kerana vitamin ini sering digunakan dan mudah rosak. Sel-sel badan kita tidak boleh menghasilkan vitamin ini kerana kita tidak mempunyai enzim gulono-lactone oxidase yang diperlukan untuk menukar glukos kepada kimia 2-Keto L-Gulono-lactone untuk hasilkan vitamin C. Untuk mendapatkan 5000mg vitamin C, kita perlu memakan 50 biji oren sehari kerana sebiji oren mengandungi 100mg vitamin C. Sanggup ker korang nak telan sampai 50 biji oren sehari? Mahu kembung perut dibuatnya...

Vitamin C sangat penting kerana ia terlibat di dalam aspek kesihatan kita umpamanya:
  • *     Membina dan membaiki tulang, gigi, gusi dan tisu penyambung (connective tissues).
  • *     Membentuk kolagen yang penting untuk menyambung struktur otot, tisu, tulang dan cartilage (bahan yang menyelaputi sendi dalam tubuh).
  • *     Memelihara saluran darah yang sihat.
  • *     Paling penting sebagai kuasa penyembuh (healing)

Seterusnya, mari kita tengok apa pula antara tindakan vitamin C pada tubuh kita. Jom baca...

1.       Membantu meninggikan taraf sistem pertahanan badan (antibody)
2.       Mempercepatkan proses penyembuhan luka dan demam
3.       Sangat penting untuk gusi dan gigi
4.       Membina kolagen (sebagai bahan pelekat) dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan
5.       Membantu dalam proses penghadaman dan penyerapan zat besi
6.       Membantu mengembalikan hormone stress (Lagi kuat stress, lagi banyak vitamin C diperlukan)
7.        Bertindak sebagai anti kima yang menjadi racun seperti nitrates dan nitrites.
8.       Memberi perlindungan terhadap penyakit jantung dengan menghadkan pengoksidaan terhadap kolesterol jenis jahat.
9.       Antioksidan
10.   Membentuk sel-sel darah baru
11.   Membantu memulihkan selesema, resdung dan bersin waktu pagi
12.   Membantu dalam proses pemulihan luka dan kudis
13.   Mencegah penyakit barah
14.   Bertindak sebagai “protector gate” setiap masa mesti berada di dalam badan kerana vitamin C adalah jenis larut air.

Korang tahu tak yang Vitamin C sangat rapuh (fragile)? Sebenarnya, vitamin C mudah dimusnahkan oleh pencemaran udara dan air. Contohnya, jika perokok merokok sekotak rokok, ia boleh membakar 500mg vitamin C. Vitamin ini juga mudah musnah akibat stress (tekanan) sama ada fizikal atau pun mental. Selain itu, vitamin C juga boleh musnah oleh oksigen. Contohnya, sayur-sayuran dan buah-buahan yang terdedah terlalu lama sebelum digunakan akan mengurangkan kandungan vitamin C. Memasak dengan terlalu lama atau dengan suhu yang tinggi juga dapat memusnahkan vitamin C.

So, penyelesaian terbaik untuk sentiasa bekalkan vitamin C yang mencukupi untuk badan kita adalah dengan mengambil suplemen vitamin C. SR Vita C Plus Shaklee adalah yang terbaik. Nak tahu kenapa EY cakap vitamin C Shaklee adalah yang terbaik? Ini kerana ia merupakan vitamin C pertama yang natural dan bertindak secara ‘sustained release’ (SR) yakni berfungi secara perlahan untuk berkuasa selama 24 jam dalam tubuh badan kita. Satu tablet SR Vita C Shaklee membekalkan 500mg vitamin C yakni bersamaan 7 ½ biji buah oren. Selain itu, rumusan uniknya yang membenarkan pelepasan vitamin C tulen secara perlahan dan berterusan selama 5 jam (100mg dilepaskan setiap satu jam)

Vitamin C


Paling best ialah SR Vita C Shaklee telah diuji secara klinikal. Jika vitamin ini diambil dua kali selang 5 jam akan mengekalkan paras vitamin C dalam plasma lebih daripada 24 jam. Selain itu, ia juga membekalkan “bioflavonoid” dalam  jumlah yang seimbang (120mg). Bagi kanak-kanak dan mereka yang menghadapi masalah menelan tablet, Shaklee turut menghasilkan Chewable Vita C iaitu vitamin C yang boleh dikunyah.

Nampaknya, setakat ini sajalah corat coret daripada EY. Jika korang berminat untuk mendapatkan produk SR Vita C Plus ini, korang bleh jer klik kat SINI untuk membeli atau hubungi EY@0148058184. Sampai berjumpa lagi. Wassala

Tiada ulasan:

Catat Komen

Tinggalkan pesan anda...