Ahad, 15 Jun 2014

Jom Kenali B-Complex!



Apa itu Vitamin B-Complex?
Biasa kita dengar. Vitamin ini vitamin yang plaing biasa orang makan. Budak makan, orang mengandung makan, dalam roti pun ada vitamin b juga...

Apa itu Vitamin B-Complex ni?
Vitamin B-Complex merupakan gabungan dari beberapa vitamin yang larut dalam air. Kumpulan B-Complex terdiri daripada sebelas vitamin B iaitu:

1. B1 (thiamin)
2. B2 (riboflovin)
3. B3 (niacin)
4. B5
5. B6 (pyridoxine)
6. B11
7. B12 (cobalamine)
8. Acid folic
9. Asid panthothenic
10. Biotin
11. Animo Asid

Kelebihan Vitamin B Complex

Vitamin ini bertindak sebagai:

•membantu dalam menukarkan karbohidrat kepada glukosa untuk penghasilan tenaga kepada tubuh badan.
•membantu dalam menukarkan lemak kepada protein( ini membantu nervous system berfungsi dengan normal)
•Vitamin B juga penting untuk pembentukan sel badan jadi ianya penting untuk awet muda kulit yang licin dan kelihatan muda, melambatkan rambut beruban,membantu untuk kecantikan kulit, rambut dan mata, kekuatan kuku
•Membantu dalam kestabilan saraf dan meningkatkan proses pemikiran.
•Mencegah barah serviks, penyakit jantung dan kecatatn spina bifida.
•Menggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular yang lebih baik.

Shaklee Vitamin B-Complex
 
Apa kelebihan dan perbezaan dengan vitamin B complex yang lain di farmasi-farmasi sana?

Selain lengkap dengan lapan kumpulan Vitamin B, Vitamin B-Complex Shaklee juga :
•Mengandungi Sistem Penyerapan Bioaktif - Asid folik tambahan dan vitamin B penting tidak mudah diserap. Oleh itu, Shaklee berjaya menghasilkan kandungan asid folik yang unik serta boleh membuatkan zat makanan lebih mudah diserap dan teknologi berpaten ini eksklusif untuk Shaklee.
•Mudah di telan
•Mengandungi kesemua 8 Vitamin B yang penting termasuk 100% Nilai Harian biotin
•Peningkatan penghantaran zat


Shaklee B-complex perlu diambil SELEPAS MAKAN kerana pengambilan B-complex akan meningkatkan metabolisma badan membawa kepada rasa lapar. Jika diambil SEBELUM MAKAN, anda akan makan dengan jayanya. huhuhuhu


Kepentingan Pengambilan Vitamin B complex Shaklee:

Ada beberapa perkara yang menyebabkan tubuh kita memerlukan lebih vitamin B atau lebih khusus ialah B Complex.

1. Vitamin B larut air dan tidak disimpan dalam badan pada bila-bila masa pun. Ia mesti sentiasa diganti – malah setiap hari.

2. Banyak vitamin B dimusnahkan atau menjadi deaktif kerana cahaya. Tidak banyak usaha yang dilakukan untuk melindungi vitamin bernilai ini dari cahaya.

3. Gula menghapuskan B Complex. Lima kali ganda B Complex mengikut RDA diperlukan untuk mematabolismekan gula dalam cuma satu minuman Cola. Dan bayangkan mengikut kajian… secara purata setiap kita menerima hampir 128 paun gula setahun.


4. Stress mental dan fizikal meluputkan lebih B Complex. Tekanan atau stress adalah asam ragam dalam hidup semua orang. Biarpun kita sering memikirkan stress mental, stress fizikal juga boleh merosakkan kita. Kebanyakan vitamin B dilibatkan dalam pengeluaran neurotransmitter dan pengubahsuai dalam otak yang membolehkan badan mengatasi stress dengan baik.

5. Haba menghapuskan kebanyakan unsur B Complex. Dalam proses penyediaan makanan, vitamin B sensitif kepada haba yang yang sering memusnahkan. Sesungguhnya vitamin dimusnahkan ketika penyediaan makanan segera, makanan dalam tin, makanan yang dibekukan dan makanan siap masak.

6. Antibiotik, pil tidur, pil perancang, racun serangga menghapuskan banyak vitamin B Complex. Ubat-ubatan ini menghapuskan bekalan B Complexdengan mudah.

7. Sesetengah sumber B Complex yang terkaya diketepikan oleh sesetengah individu. Daging seperti hati, limpa dan jantung tidak dimakan atau dilarang untuk sesetengah individu disebabkan tuntutan keagamaan mahupun akibat kolesterol yang tinggi. Vegetarian pula menghadapi masalah vitamin B12 sebab vitamin ini hampir tidak wujud dalam keluarga sayur-sayuran.

Jadi anda di mana? kalau anda seorang yang cepat marah, murung, cepat letih, moody, kulit nampak kusam, tension...itu tandanya anda kekurangan Vitamin B..ingat..Vitamin B Complex Shaklee!

Jika ingin membuat tempahan dan pertanyaan, sila sms atau call EY @ 014-8058184

Salam sayang,
Eida Yie 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan pesan anda...