Rabu, 11 Jun 2014

S to the U to the N to the B to the U to the R to the N = SUNBURN!

Assalamualaikum w.b.t dan salam ceria u ols!
 
S.U.N.B.U.R.N. 
Mesti biasa dengar perkataan ni kan? Maksudnya mudah, kulit terbakar kalau terlalu lama berjemur bawah panahan sang mentari!... Macam EY ni, semua sukan dan permainan EY join sama kat sekolah tu. Tengah-tengah terik matahari pun.. “Ada aku kisah..” Hehehe... Meh kita sama-sama fahamkan apa sebenarnya “Sunburn” ni..

Penembusan cahaya-cahaya UV ke dalam lapisan dalam kulit akan meyebabkan penghasilan melanin yang lebih banyak. Melanin ini akhirnya akan keluar ke bahagian luar kulit dan menyebabkan kulit kelihatan lebih gelap. Keadaan ini dikenali sebagai suntan. Suntan bukanlah satu petanda bahawa anda sihat. Ini kerana suntan adalah respon kepada kecederaan yang berlaku akibat cahaya UV yang telah merosakkan sel-sel kulit anda.

Sunburn pula ialah proses bila kulit menjadi terbakar kerana tidak tahan dengan cahaya matahari yang mengenainya. Sunburn tidak selalunya dapat dilihat serta merta. Kadangkala ia mengambil masa sehingga 24 jam untuk melihat kerosakan sebenar yang ditanggung.
Foto ihsan daripada Encik Google
Adalah lebih mudah dan murah untuk mencegah daripada merawat. Perlu diingat bahawa kerosakan akibat UV ini tidak boleh diperbaiki (non-reversible), malah ia akan berkumpul (cumulative). 

Langkah-langkah perlindungan dari cahaya matahari.
  • menggunakan pakaian berlengan panjang dan menutup bahagian-bahagian lain yang selalunya terdedah kepada cahaya matahari. (tutup aurat tu wajib ya!)
  • penggunaan pakaian dari kain woven adalah yang terbaik. Pakaian pula hendaklah longgar (tidak ketat).
  • pakaian yang berwarna gelap memberikan perlindungan yang lebih berbanding pakaian yang berwarna cerah.
  • Makan VITAMIN (harus ni)
  • amalkan penggunaan cermin mata yang boleh menyaring cahaya UV untuk mencegah cataracts.
  • sentiasa mencari tempat-tempat redup. Bagaimanapun, perlu juga diingat bahawa pantulan cahaya matahari dari pasir, bangunan dsb masih boleh mencapai kulit anda, oleh itu penggunaan sunblock masih juga disyorkan walaupun anda berada di tempat yang redup atau semasa langit berawan tebal. (tapi jangan tinggalkan kerja ya?..kerja kat padang jangan tinggal)
  • gunakan lipscreen dengan SPF sekurang-kurangnya 15 untuk melindungi bibir anda.
  • pakai topi.
  • sapu losyen sunblock anda mengikut waktu yang ditetapkan atau disyorkan oleh pembuatnya, contohnya setiap sejam, dsb.
Itu kalau sebelum sunburn, kalau dah jadi?!!!!
Vitamin untuk kulit amatlah diperlukan sekarang.


  1. Vitamin C Shaklee sustained Release 500 mg - sangat membantu dalam pemulihan kulit. Vitamin C sangat penting dalam pembinaan Kolagen.
  2. Vita E Complex - sebagai pelembab kulit. Vitamin E juga menolong sel menyerap oksigen, sangat membantu dalam melindungi kerosakan sel. Bila dah sunburn tu, sel tu dah rosak..
  3. ESP - Sumber protein yang penting untuk pembinaan sel-sel baru nak menggantikan sel-sel yang rosak teruk! Protein yang lengkap dengan kesemua Sembilan asid Amino yang Perlu.

 Jangan berlengah lagi.. Hargailah kulit kita... kulit bila dah rosak memerlukan kos yang lebih tinggi untuk memulihkannya. Hargainya semasa cantik!  


Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan Jika ingin membuat tempahan dan pertanyaan, sila sms atau call Eida Yie @014-8058184 (WhatApps pun boleh u..)


Mesti biasa dengar perkataan ni kan? maksudnya mudah, kulit terbakar kalau terlalu lama berjemur bawah panahan sang mentari!... Musim sukan sekarang ni kat sekolah.. Kalau cikgu PJ cam cikgu ni, memang tiap-tiap hari berpanas berhujan..  Jom kita fahamkan dulu apa dia sunburn ni.


Penembusan cahaya-cahaya UV ke dalam lapisan dalam kulit akan meyebabkan penghasilan melanin yang lebih banyak. Melanin ini akhirnya akan keluar ke bahagian luar kulit dan menyebabkan kulit kelihatan lebih gelap. Keadaan ini dikenali sebagai suntan. Suntan bukanlah satu petanda bahawa anda sihat. Ini kerana suntan adalah respon kepada kecederaan yang berlaku akibat cahaya UV yang telah merosakkan sel-sel kulit anda.
- See more at: http://www.vitamincikgu.com/2012/07/sunburn-kulit-terbakar-dek-panahan.html#sthash.Uhk53FVb.dpuf
Mesti biasa dengar perkataan ni kan? maksudnya mudah, kulit terbakar kalau terlalu lama berjemur bawah panahan sang mentari!... Musim sukan sekarang ni kat sekolah.. Kalau cikgu PJ cam cikgu ni, memang tiap-tiap hari berpanas berhujan..  Jom kita fahamkan dulu apa dia sunburn ni.


Penembusan cahaya-cahaya UV ke dalam lapisan dalam kulit akan meyebabkan penghasilan melanin yang lebih banyak. Melanin ini akhirnya akan keluar ke bahagian luar kulit dan menyebabkan kulit kelihatan lebih gelap. Keadaan ini dikenali sebagai suntan. Suntan bukanlah satu petanda bahawa anda sihat. Ini kerana suntan adalah respon kepada kecederaan yang berlaku akibat cahaya UV yang telah merosakkan sel-sel kulit anda.
- See more at: http://www.vitamincikgu.com/2012/07/sunburn-kulit-terbakar-dek-panahan.html#sthash.Uhk53FVb.dpuf
Mesti biasa dengar perkataan ni kan? maksudnya mudah, kulit terbakar kalau terlalu lama berjemur bawah panahan sang mentari!... Musim sukan sekarang ni kat sekolah.. Kalau cikgu PJ cam cikgu ni, memang tiap-tiap hari berpanas berhujan..  Jom kita fahamkan dulu apa dia sunburn ni.


Penembusan cahaya-cahaya UV ke dalam lapisan dalam kulit akan meyebabkan penghasilan melanin yang lebih banyak. Melanin ini akhirnya akan keluar ke bahagian luar kulit dan menyebabkan kulit kelihatan lebih gelap. Keadaan ini dikenali sebagai suntan. Suntan bukanlah satu petanda bahawa anda sihat. Ini kerana suntan adalah respon kepada kecederaan yang berlaku akibat cahaya UV yang telah merosakkan sel-sel kulit anda.
- See more at: http://www.vitamincikgu.com/2012/07/sunburn-kulit-terbakar-dek-panahan.html#sthash.Uhk53FVb.dpuf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tinggalkan pesan anda...